Usein kysytyt kysymykset:

 

K: Kuka voi hakea seniorasuntoja?

V: Telkänpesän seniorivuokra-asuntoihin voivat hakea ikääntyvät ihmiset. Ikärajaa ei ole. Asunnot ovat valtion lainoittamia (ARA), joten asukasvalintaan vaikuttavat esteettömän ja palvelevan senioriasunnon tarve, kiireellisyys sekä varallisuus. Telkänpesän senioriasuntoihin kannattaa hakeutua, jos tarvitsee kotihoitoa, turvallisuutta, toimeliaisuutta ja ateriapalveluita.

K: Miten asuntohakemukset käsitellään?

V: Asuntohakemukset käsitellään saapumisjärjestyksessä. Asunnot annetaan senioriasunnon tarpeen ja varallisuuden mukaan. Tarpeeseen vaikuttavat esteettömän asumisen, ateriapalvelujen ja kotihoitopalvelujen tarve.

K: Kuinka kauan hakemus on voimassa?

V: Hakemus on voimassa 2 vuotta.

K: Milloin ja miten maksan vuokran?

V: Vuokranmaksun eräpäivä on kuluvan kuukauden 5. päivä. Vuokra maksetaan vuokrasopimuksen teon jälkeen saadulla vuokralaskulla. Yhdessä vuokrakuitissa on kaikki kuluvan vuoden kuukaudet, joten vuokralasku tulee vain kerran vuodessa. Voit myös ottaa käyttöön e-laskun.

K: Miten asunnon sähkösopimus hoidetaan?

V: Senioriasuntoihin hankitaan oma sähkösopimus. Sopimus solmitaan sähkönmyyntiyritysten kanssa.

K: Tarvitsenko kotivakuutuksen?

V: Senioriasunnoissa edellytetään laajaa kotivakuutusta. Laaja kotivakuutus sisältää vastuuosan.

K: Miten autopaikan saa?

V: Autopaikasta kannattaa sopia vuokrasopimuksen teon yhteydessä. Jos et enää jostain syystä asumisen aikana tarvitse autopaikkaa, sen voi irtisanoa.

K: Miten ja milloin voin käyttää talon saunaa ja pyykkitupaa?

V: Saunavuoro kannattaa varata vuokrasopimuksen teon yhteydessä. Isännöitsijä laittaa vuoron saunavuorolistaan. Pyykkituvissa  (2A ja 2C) on kalenterit, joihin merkataan omatoimiset pyykkitupavuorot. Pyykkituvat ovat myös hoitohenkilökunnan käytössä.

K: Ovatko lemmikit tervetulleita?

V: Lemmikit ovat tervetulleita asuntoihin. Lemmikki ei saa kuitenkaan häiritä muita asukkaita.

K: Saako oveen laittaa turvalukon?

V: Telkänpesän asunnoissa on valmius turvapuhelimiin, joten turvalukkojen ja -ketjujen asentaminen on kielletty.

K: Mistä saan lisäavaimia?

V: Avaimia ei saa teettää ilman kiinteistön omistajan lupaa. Lisäavaimia saa tilattua isännöitsijän kautta. Puh. 044 288 2128.

K: Olen hukannut avaimeni. Mitä teen?

V: Ota yhteyttä isännöitsijään. Puh.044 288 2128.

K: Unohdin avaimen sisälle asuntoon. Mitä teen?

V: Jos henkilökuntaa on paikalla, voit pyytää heitä avaamaan oven. Henkilöllisyys on tarvittaessa todistettava. Voit myös soittaa huoltoyhtiön päivystysnumeroon, puh. 010 636 121. Huoltoyhtiö veloittaa oven avauksesta oman hinnastonsa mukaan.

K: Mitä teen jos jääkaappi, liesi tai lämpöpatteri reistailee?

V: Jos kiinteät kodinkoneet tai patterit reistailevat, ota yhteyttä kiinteistönhoitajaan. Huoltopyynnön voi tehdä sähköisesti:

https://huoltopyynto.lassila-tikanoja.fi/#/?_k=8s5jqh

Kirjoita osoitekenttään Telkäntie 2. Taloyhtiön tiedot ovat valmiina järjestelmässä. Kirjoita vika ja lähetä viesti.

Huoltopyynnön voi myös soittaa: Lassila-Tikanoja Oy, puh. 010 636 121. Huoltomiehen numero löytyy myös kiinteistösi ilmoitustaululta. Jääkaapin ja muiden kodinkoneiden osalta korjaaja päättää, onko laite korjattavissa vai tuleeko laite uusia.

K: Mitä teen jos asunto tuntuu kylmältä?

V: Telkänpesän senioriasuntojen tavoitelämpötila lämmityskaudella on normaalia korkeampi: 22–23 astetta. Jos asunnossa tuntuu kylmältä tai patterit tuntuvat kylmiltä, mittaa ensin huonelämpötila. Lämpötila mitataan keskeltä huonetta noin puolentoista metrin korkeudelta. Mikäli asunnon lämpötila on alle 20 astetta, ota yhteys huoltomieheen. Lassila-Tikanoja Oy huolto: puh. 010 636 121.

Pidä lämmityspatterien edusta vapaana, jotta lämmin ilma pääsee kiertämään huoneessa. Jos lämmityspatteri on peitetty verhoilla tai työpöydällä, lämpö jää verhojen tai pöydän taakse ja asunnossa voi tuntua viileältä.

Ikkunoiden yläpuolella (2A-talo) on ilmanvaihtoventtiilit. Laita ne sään kylmentyessä ns. talviasentoon. 2B–C-taloissa ilmanvaihtoventtiili on patterien alareunalla ja niille ei asukkaan tarvitse tehdä mitään.

K: Onko asunnossa palovaroitin?

V: Telkänpesän senioriasunnoissa on kiinteät sähkövirralla toimivat palovaroittimet. Patterin vaihtamisia niihin ei tehdä.

K: Miten voin vaikuttaa senioriasumisen asioihin?

V: Osallistumalla asukastoimintaan voit vaikuttaa Telkänpesän senioritalon asioihin. Telkänpesässä on pari kertaa vuodessa asukaskokous, jossa käydään talon asioita lävitse.  Syksyn asukaskokouksessa valitaan asukastoimikunta vuodeksi kerrallaan. Asukastoimikunta valitsee keskuudestaan puheenjohtajan. Asukastoimikunnassa käydään lävitse monia asumiseen liittyviä asioita ja kehitetään taloa paremmaksi paikaksi asua. 

K: Kuinka irtisanon asuntoni?

V: Vuokrasopimus irtisanotaan suullisesti tai kirjallisesti. Vuokralaisen irtisanomisaika on aina yksi täysi kalenterikuukausi. Esimerkiksi jos irtisanot asuntosi kesäkuussa, vuokrasuhde päättyy 31. heinäkuuta.